Wat is de travel rule?

De travel rule is een regelgeving uit de herschikking van de Europese Transfers of Funds Regulation (TFR) die voorschrijft dat bepaalde informatie ‘meereist’ met een transactie. Dit betekent dat gegevens van zowel de verzender (degene die de transactie uitvoert) als de ontvanger (degene die de transactie ontvangt) moeten worden doorgegeven.

In de traditionele financiële sector is deze regel (ter voorkoming van witwassen en andere illegale activiteiten) al lange tijd van toepassing, maar geldt nu ook in de bitcoin- en bredere cryptosector.

Bij Bitonic mag je alleen transacties verrichten van en naar jezelf, dit kan een eigen wallet (self-custodial) of gehoste wallet (custodial) bij een exchange zijn. Transacties naar een derde partij zijn dan ook niet toegestaan.

Wat betekent dit voor jou?

1. Woonadresverificatie bij bitcoinopnames

Als je bitcoin wilt opnemen naar een eigen wallet (self-custodial) of een gehoste wallet (custodial) bij een exchange, zijn wij verplicht om een geverifieerd woonadres van je te hebben. Je kunt je woonadres op een van de volgende manieren verifiëren:

  1. Via iDIN: Verifieer je woonadres eenvoudig en snel via je bankapp.
  2. Document uploaden: Upload een document waarop je woonadres duidelijk vermeld staat.
  3. Foto maken: Maak een duidelijke foto van een document waarop je woonadres goed zichtbaar is.

2. Walletverificatie bij eigen wallets (self-custodial):

Als je bitcoin wilt opnemen naar een eigen wallet en de waarde is hoger dan € 1.000, moet je jouw bitcoinadres verifiëren zodat wij kunnen vaststellen dat jij de eigenaar bent. Dit kan op twee manieren:

  1. Upload een screenshot of foto: Maak een screenshot of foto van jouw wallet waarop je bitcoinadres duidelijk zichtbaar is. Meer informatie over screenshots en foto's.
  2. Onderteken een bericht: Verifieer jouw wallet door een cryptografisch bericht te ondertekenen (message signing). Meer informatie over message signing.

Tip: Verifieer je bitcoinadres vooraf; zo worden je transacties sneller verwerkt.

3. Gegevens-uitwisseling bij gehoste wallets (custodial):

Als je bitcoin vanuit een gehoste wallet (bijvoorbeeld bij een exchange) naar je Bitonic-account verstuurt, moet de exchange jouw gegevens meesturen. Verstuur je bitcoin vanuit je Bitonic-account naar een gehoste wallet, dan sturen wij jouw geverifieerde gegevens mee.

  • Voor gehoste wallets is er geen ondergrens van € 1.000; de gegevens worden altijd meegestuurd.
  • Als gegevens ontbreken, kan de transactie tijdelijk worden tegengehouden totdat de ontbrekende gegevens zijn verstrekt.

Let op: Bitonic ondersteunt niet alle exchanges vanwege onze hoge privacy- en beveiligingsstandaarden. Voor transacties geven wij een lijst van ondersteunde exchanges. Als een exchange niet wordt ondersteund, raden we je aan je eigen wallet als tussenstap te gebruiken. Verstuur dus eerst naar je eigen wallet en van daaruit naar een exchange.

4. Specifieke wijzigingen voor Bitonic Sparen

  • Gebruik je een eigen wallet voor je spaarplan? Dan moet je je bitcoinadres verifiëren voordat je bitcoin kan worden verstuurd.
  • Gebruik je een bitcoinadres van een gehoste wallet bij een exchange in je huidige spaarplan? Dit adres wordt gedeactiveerd en het spaarplan zal vanaf dat moment je Bitonic-account gebruiken als bestemming voor je bitcoin.
  • Bij nieuwe spaarplannen kun je bitcoin uitsluitend nog naar eigen wallets of naar je Bitonic-account versturen, niet meer naar gehoste wallets bij een exchange.

Welke gegevens worden meegestuurd en hoe veilig is dit?

De gegevens die worden meegestuurd, omvatten onder meer je volledige naam, bitcoinadres, woonadres, documentnummer, klantnummer en mogelijk je geboortedatum en geboorteplaats. Deze gegevens sturen wij mee met de transactie naar de ontvangende exchange, die doorgaans al over deze gegevens beschikt en deze zal controleren.

We begrijpen echter dat dit gevoelige informatie is. Bij Bitonic staat jouw privacy voorop. Daarom maken we gebruik van veilige, zelfgehoste en open-source protocollen om deze informatie versleuteld te versturen. Onze systemen zijn speciaal ontworpen voor maximale veiligheid en maken geen gebruik van centrale tussenpartijen. Dit minimaliseert het risico op datalekken en beschermt jouw data optimaal.

Helaas betekent dit ook dat we niet met alle exchanges samenwerken, omdat sommige partijen niet voldoen aan onze hoge privacy- en beveiligingsstandaarden. Kun je een exchange niet rechtstreeks gebruiken? Dan adviseren we je om je eigen wallet als tussenstap te gebruiken:

  1. Stuur bitcoin vanuit je Bitonic-account naar je eigen wallet.
  2. Verstuur bitcoin vervolgens vanuit je eigen wallet naar de exchange.

Let op: Verstuur geen bitcoin naar een exchange terwijl je hebt aangegeven dat dit een eigen wallet is. Dit kan resulteren in verlies van bitcoin. Het is daarom belangrijk dat je daadwerkelijk je eigen wallet als tussenstap gebruikt.

Vanaf wanneer gelden deze regels?

Deze regels gelden vanaf 30 december 2024. Omdat er in de sector nog veel onduidelijkheid bestaat, kan het zijn dat er in de toekomst wijzigingen zullen worden aangebracht. We houden je hierover op de hoogte.

Heb je vragen? Neem gerust contact op met onze klantenservice. Wil je meer lezen over de travel rule? Bezoek bitcoin.nl, lees het nieuwsbericht van de EBA of raadpleeg de formele tekst van de TFR.

Toestemming Live Chat

De Live Chat is een dienst van MessageBird B.V. die (o.a.) onderworpen is aan de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) en stelt dat zij jouw gegevens niet gebruiken voor commercieel gewin. Om de Live Chat te laden, vragen we je toestemming te geven voor de verwerking van de gegevens die je via de Live Chat met ons deelt. Door dit venster te sluiten zonder toestemming te geven, wordt de chat niet geladen en worden er geen gegevens gedeeld.
Voor verdere informatie verwijzen wij graag naar de Privacyverklaring van MessageBird.