Bitonic App
Download via Google Play
Download via de App Store
Op deze pagina enkele aandachtspunten om fraude en oplichting met specifiek bitcointransacties te voorkomen. De adviezen gelden naast de reguliere voorlichting over internetfraude. Google op 'veilig internetten' voor de reguliere voorlichting. Marktplaats geeft daarnaast een aantal goede tips om veilig op internet te handelen.
Bitcointransacties zijn om de volgende redenen interessant voor oplichters en fraudeurs:
We maken onderscheid tussen de definities fraude en oplichting.
Onder fraude verstaan we de situaties waarbij het slachtoffer een transactie doet maar niet weet dat hij daarmee feitelijk bitcoins koopt. Fraudeurs sturen bijvoorbeeld een e-mail uit naam van bedrijf of overheidsdienst waarin staat dat er nog een bedrag betaald moet worden. Het openstaande bedrag kan dan vaak direct via een bijgevoegde link voltooid worden. De fraudeur zet op de achtergrond een bitcoinaankoop klaar, het slachtoffer klikt op de link, komt direct op een iDEAL-pagina terecht en denkt op die manier een rekening te betalen maar koopt dus eigenlijk bitcoins. Dit is een vorm van phishing.
Van oplichting is sprake als de verkopende partij vraagt om een betaling in bitcoin maar vervolgens het product nooit levert. Deze vorm van oplichting komt veel voor op advertentiesites als bijvoorbeeld marktplaats.nl. Daarnaast zijn de malafide professioneelogende webshops in opkomst. Dergelijke sites worden vaak net voor het weekend online gezet en verkopen populaire producten net onder de marktprijs. De klant kan vaak met iDEAL, bankoverboeking of bitcoin betalen. Zodra de klant betaalt (in het geval van een bankoverboeking vaak op de rekening van een katvanger) worden bedragen direct in bitcoin omgezet of gepind.
Wanneer moet je extra alert zijn als er om een bitcoinbetaling wordt gevraagd?
Bitcoin is momenteel alleen interessant als extra betaalmogelijkheid naast de reguliere kanalen. Wees extra alert als bitcoin de enige betaalmethode is. Soms wordt ook de mogelijkheid geboden om te betalen via een bankoverboeking. Controleer dan of het IBAN-nummer met NL begint. In een ander geval is de kans groot dat je een bankoverboeking naar het buitenland of anonieme betaalkaart doet.
De controles op transacties worden strenger naarmate de bedragen hoger worden.
Onze extra controles hebben in veel gevallen betrekking op de zogenaamde afgeleide identificatie. Een veelgebruikte methode is de penny check. Wij vragen dan naast de reguliere betaalmethode om 1 cent handmatig over te boeken via internetbankieren met een specifieke omschrijving. Zodoende hebben wij bevestiging dat de aankoop daadwerkelijk door een gemachtigde van de betreffende bankrekening is gedaan.
Ga niet in op verzoeken van onbekenden om 1 cent over te boeken en geef niemand toegang tot of informatie over transacties op jouw bankrekening.
De begunstigde van een iDEAL-betaling is zichtbaar als een iDEAL-transactie wordt gestart. Deze moet overeenkomen met de partij waaraan je verwacht te betalen. Veel webshops maken gebruik van een betaalprovider (PSP) die iDEAL-betalingen (en andere vormen van betalingen) verwerkt. In dat geval is de begunstigde een betaalprovider. Soms staat de uiteindelijke begunstigde (de klant van de betaalprovider) ook in de omschrijving. Een lijst van betaalproviders met een vergunning van DNB is via onderstaande link op te vragen.
Ransomware is een vorm van malware die een computer of opslagmedium versleutelt met als gevolg dat de informatie die erop staat onbruikbaar wordt. Vaak wordt slachtoffers de mogelijkheid geboden om de informatie weer te ontsleutelen nadat de crimineel een betaling in bitcoin heeft ontvangen. De Nederlandse Politie heeft een themasite opgezet over ransomware waar u meer informatie over dit onderwerp kunt vinden. In samenwerking met Europol en antivirusbedrijf Kaspersky is een website opgezet met meerdere decryptiesleutels voor verschillende virussen. De website is te bereiken via https://www.nomoreransom.org. Inmiddels is er ook een tool beschikbaar voor de Petya cryptolocker en Keranger-ransomware.
WhatsApp lijkt regelmatig een essentieel onderdeel in grootschalige fraude en oplichting. Een steeds vaker voorkomende trend is het misbruiken van betaalverzoeken via banken en het benaderen van slachtoffers via WhatsApp.
Bitonic vormt soms een onderdeel in deze constructie doordat de fraudeur het slachtoffer ongemerkt bitcoins laat kopen via het betaalverzoek. Daarnaast doen fraudeurs het ook voorkomen alsof ze met ons in contact staan, medewerker bij Bitonic zijn of treden ze op 'namens' Bitonic. Wij zijn dat echter nooit want we gebruiken geen Whatsapp.
We willen benadrukken dat betaalverzoeken via WhatsApp uiterst risicovol zijn en raden daarom af om op deze manier te betalen. Het is vooral een technische zwakte in de betaalverzoeken gecombineerd met de eenvoud en het vertrouwen van betalen en communiceren via WhatsApp.
Deze fraude is een andere vorm dan de WhatsApp-fraude die al een tijd in omloop is maar heeft wel gelijkenissen. Lees hier een folder van de politie daarover en onthou:
Appt een bekende je om geld?
Betaal nooit vóór je terug hebt gebeld.
Neem bij twijfel altijd eerst contact met ons op.
Verzamel alle correspondentie en transactiegerelateerde gegevens in een dossier. De volgende informatie kan de politie of ons helpen om een fraudemelding nader te kunnen onderzoeken:
Neem contact met ons op. Wij kunnen met de door u aangeleverde informatie de melding verder analyseren en ons anti-fraudesysteem updaten.
Doe aangifte op mijnpolitie.nl en voeg alle verzamelde gegevens toe. U kunt daarnaast ook aangeven dat u deze gegevens aan ons heeft doorgegeven. Meer informatie over het melden van internetfraude is te vinden op de website van de rijksoverheid. rijksoverheid.nl: wat is internetfraude en waar kan ik dit melden?
Om Bitcoin-aankopen te kunnen doen vragen we om een eenmalige rekeningnummerverificatie. Door 1 cent naar ons over te boeken met specifieke omschrijving bewijs je dat je je naast iDEAL ook op een andere manier gemachtigd bent om een betaling te doen via de bewuste bankrekening.
Voor grotere bitcointransacties geldt een cooling-downperiode. Dit betekent dat we de bitcoins even vasthouden en na een bepaalde tijd versturen. De duur van de vertraging is afhankelijk van de grootte van de transactie. Dit geeft de bank of betaalprovider de gelegenheid om eventuele fraude te detecteren en bij ons te melden.
De meeste transacties worden bij ons geautomatiseerd verwerkt. Sommige transacties worden door hun specifieke kenmerken als verdacht gemarkeerd. Dergelijke transacties worden door ons handmatig op legitimiteit beoordeeld.
Fraudegerelateerde meldingen en alle relevante informatie kunnen worden gemaild naar: fraude@bitonic.nl.
De Live Chat is een dienst van MessageBird B.V. die (o.a.) onderworpen is aan de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) en stelt dat zij jouw gegevens niet gebruiken voor commercieel gewin. Om de Live Chat te laden, vragen we je toestemming te geven voor de verwerking van de gegevens die je via de Live Chat met ons deelt. Door dit venster te sluiten zonder toestemming te geven, wordt de chat niet geladen en worden er geen gegevens gedeeld.
Voor verdere informatie verwijzen wij graag naar de Privacyverklaring van MessageBird.